Long read
Veilige zwangerschappen

De impact van 1 Week Extra

1 Week Extra is de campagne die is gevoerd in het kader van het project over menstruatie in India opgezet door Simavi, Rutgers en Women on Wings en mede mogelijk gemaakt door de Nationale Postcode Loterij. In deze campagne hebben we je gevraagd wat jullie zouden doen met 1 Week Extra. Dat heeft héél veel positieve en enthousiaste reacties opgeleverd en mede daardoor heeft de campagne veel aandacht gekregen. We willen jullie bedanken voor jullie inzet en deelname. We nemen jullie mee in de behaalde resultaten én het verschil dat we hebben gemaakt voor de meisjes en vrouwen op het platteland in India.

Over 1 Week Extra

Met het programma zorgen wij ervoor dat meisjes en vrouwen op het platteland in India ook in de week van hun menstruatie kunnen deelnemen aan het dagelijks leven. Door voorlichting te geven over menstruatie en het aanbieden van betaalbaar en geschikt maandverband geven wij hen deze ene week extra. Want voor 23% van de meisjes op het platteland van India is ongesteld worden een reden om te stoppen met school, met onomkeerbare gevolgen voor hun persoonlijke ontwikkeling, economische status en uiteindelijk hun gezondheid. Gebrek aan kennis over mogelijkheden voor een goede hygiëne – ook thuis – leidt regelmatig tot allerlei infecties. Doordat het moeilijk is betaalbaar en kwalitatief goed maandverband te vinden, ontstaat een kansarme situatie.

De aanpak

Door middel van informatiebijeenkomsten op scholen en in gemeenschappen, lichten we meisjes en vrouwen in India voor over menstruatie en over goede hygiëne. We verbinden ons project aan lokale rolmodellen, die we trainen en informeren, zoals moeders en vrouwelijke leerkrachten. Ook bieden we passende en betaalbare producten aan voor tijdens de menstruatie. Hierdoor kunnen meisjes en vrouwen, tijdens hun menstruatie gewoon doorgaan met hun dagelijks leven, privé en openbaar. Hiermee verbeteren we de gezondheid van vrouwen en meisjes in India. De achterliggende ambitie is het vergroten van de zelfredzaamheid van meisjes en vrouwen, zodat zij te allen tijden kunnen meedoen aan het dagelijks leven, ongeacht of ze op dat moment menstrueren of niet.

De resultaten tot nu toe

Dankzij informatiebijeenkomsten op scholen en in gemeenschappen hebben we 430.000 vrouwen en mannen in Mungur en Bhagalpur, twee districten in een arme regio in India, kennis bijgebracht over ongesteld zijn én het belang van goede hygiëne tijdens die periode. Zo informeerden we ze over het belang van menstruele hygiëne, weten ze wat de risico’s zijn van slechte menstruele hygiëne en hoe ze een betere menstruele hygiëne kunnen realiseren.

Daarnaast hebben 289.650 meisjes en vrouwen toegang gekregen tot geschikt en betaalbaar maandverband via een lokaal distributienetwerk met lokale vrouwelijke ondernemers. Zo bouwen we niet alleen aan een gezondere toekomst, maar creëren we ook werkgelegenheid voor vrouwen.

Een extra resultaat waar we niet van tevoren op hadden gerekend, is de bouw van 1.154 toiletten.

Het project is nog niet beëindigd, we gaan door om meer meisjes en vrouwen in India, die ene week extra te geven.

 

Start de conversatie

Deel dit artikel

Long reads

Een long read is een diepgaand artikel over één van de onderwerpen waar wij ons mee bezighouden.

Meer ‘long reads’ Lees volgende long read