Long read

Tweederde Nederlanders overweegt na te laten aan goed doel

Nalatenschap bespreken met familie blijft lastig

Twee op de drie Nederlanders overwegen na te laten aan een goed doel. Tegelijkertijd vinden mensen het soms moeilijk om hun wensen te bespreken met familie en vrienden. Dat blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau The Choice onder ruim 1500 Nederlanders van 30 jaar en ouder. Deze week starten 89 samenwerkende, erkende goede doelen een publiekscampagne om mensen te inspireren het gesprek over nalaten aan te gaan.

Nederlanders zijn maatschappelijk betrokken, zo blijkt uit het onderzoek van The Choice. Vier op de vijf Nederlanders zijn actief als vrijwilliger en/of doneren aan een maatschappelijk doel. Daarnaast overweegt de meerderheid van de Nederlanders (64%) om na te laten aan een goed doel Dit is met name een gevoelskwestie. Mensen wilen nalaten, omdat ze het werk van goede doelen ‘belangrijk vinden’(74%) of het een ‘mooi idee vinden’ (58%) dat hun idealen voortleven. Ook speelt een rol dat bij nalaten aan een goed doel geen erfbelasting hoeft te worden betaald (33%).

“We zien dat steeds meer mensen een deel van hun nalatenschap schenken aan een goed doel”, zegt Mischa Stubenitsky, woordvoerder van de samenwerkende doelen. “Het is een mooie manier om wat jij belangrijk vindt tijdens je leven een vervolg te kunnen geven als je er zelf niet meer bent.”

Tegelijkertijd toont het onderzoek aan dat deze groep Nederlanders het soms moeilijk vindt om persoonlijke motieven en wensen kenbaar te maken. 28% vindt nalaten aan een goed doel geen geschikt onderwerp om met familie en vrienden te bespreken, vooral omdat ze het ‘te persoonlijk’ vinden.

Nieuwe publiekscampagne: bespreek je wensen

Om het onderwerp beter bespreekbaar te maken gaat ging maandag 20 november een publiekscampagne van start. Via een televisiecommercial en de website toegift.nl worden mensen geïnspireerd hun motieven en wensen over hun nalatenschap te bespreken met familie en vrienden. De campagne is een initiatief van 89 samenwerkende, erkende goede doelen, waaronder Simavi.

“Wij zijn er van overtuigd dat ontwikkeling en een fatsoenlijke manier van leven bij schoon drinkwater en sanitatie beginnen. Daarom was dit wat ons betreft meteen de goede keuze; met volle overtuiging hebben wij Simavi in ons testament gezet. Tegen mensen die er ook aan denken om Simavi te begunstigen, zeg ik: lees hoe Simavi het verschil maakt in het leven van mensen die in armoede leven. En laat je overtuigen. Het is makkelijk om te regelen.” – Marcel Tielemans

 

Over het onderzoek
Het online onderzoek door The Choice is uitgevoerd onder een representatieve steekproef van 1.508 Nederlanders van 30 jaar en ouder. Het veldwerk vond plaats in november 2017.
Over de samenwerkende, erkende goede doelen
De campagne is een initiatief van 89 erkende, goede doelen die werken aan maatschappelijke doelen op het gebied van gezondheid, internationale samenwerking, milieu, welzijn, cultuur en dierenbelangen in binnen- en buitenland. Alle deelnemers zijn erkende goede doelen. Dat betekent dat ze aan strenge kwaliteitseisen voldoen en zich laten controleren door de toezichthouder van
goede doelen. www.toegift.nl.

Start de conversatie

Deel dit artikel

Long reads

Een long read is een diepgaand artikel over één van de onderwerpen waar wij ons mee bezighouden.

Meer ‘long reads’ Lees volgende long read

Related stories