19 november is het Wereldtoiletdag; een dag om stil te staan bij het feit dat nog steeds 1/3 van de wereldbevolking geen toegang heeft tot een schoon toilet. Met de campagne #toiletselfie vragen we aandacht voor dit wereldwijde, onderbelichte probleem. Als aftrap van de campagne loste onze ambassadeur Barry Atsma het startschot voor de duizend renners die meededen aan de Startbaanrun. Onder het motto ‘Race mee voor een plee’ vragen we op een ludieke en eigentijdse manier aandacht voor goede sanitaire voorzieningen voor iedereen. We spraken met Barry over zijn rol als ambassadeur en over de campagne.
Journalist Paula Kragten is bedenker van het online menstruatiemagazine Period! dat inmiddels ook in een Engelstalige editie verschijnt. Ze is auteur van het boek Mooi rood is niet lelijk en co-host van het festival Bloody Sunday Afternoon op 8 Oktober | 12:00 – 18:00 | In De Ruimte, onderdeel van de Duurzame Week Utrecht. Simavi stelde haar drie vragen. Bottom line: waarom is menstrual awareness ook in Nederland belangrijk?