2015

Ons jaar in vogelvlucht

Een gezonde basis is het medicijn tegen armoede

Alleen als mensen gezond zijn, kunnen ze een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij. Daarom willen wij in 2020 de gezondheid van 10 miljoen mensen in kwetsbare gebieden structureel hebben verbeterd. Om dit te realiseren richten wij ons op het duurzaam gebruik van faciliteiten die zorgen dat ziektes worden voorkomen en die de gezondheid van mensen verbeteren.

Het jaar 2015 was een bijzonder jaar voor Simavi.

Afgelopen jaar hebben we hard gewerkt aan het ontwikkelen en financieren van nieuwe programma's. Een aantal programma's eindigden in december. Terwijl ons werk in de landen gewoon doorgaat, zijn er ook een aantal strategische stappen genomen om onze impact te maximaliseren. Daarnaast hebben we dit jaar stilgestaan bij ons 90-jarig bestaan met een speciale tentoonstelling en bijzonder bezoek.

Met deze 4 thema’s realiseren wij een gezonde basis voor iedereen

  • Veilig drinkwater
  • Hygiëne
  • Veilige en bewuste zwangerschappen
  • Toegang tot schone toiletten

Door tegelijkertijd aan deze thema’s te werken, kunnen we de gezondheid van mensen in kwetsbare gemeenschappen in Azië en Afrika structureel verbeteren. Want wie gezond is, kan naar school en werken en zo uit de armoedespiraal komen.

Bekijk hoe we deze thema's in de praktijk hebben gebracht in 2015: 10 programma's waarin we 120 projecten hebben uitgevoerd in 9 landen met 90 partners. Met als resultaat dat 2.4 miljoen mensen kennis hebben over hygiëne en gebruik maken van schoon drinkwater, veilige toiletten en de diensten rondom veilige en bewuste zwangerschap.

Hoogtepunten

In Bangladesh heeft ons hygiëne programma ertoe geleid dat het overheidsbudget voor water, toiletten en hygiëne met 14% is toegenomen.

  • 168.325

    mensen zijn bereikt met voorlichting over water, toiletten en hygiëne (WASH) (doel 358.521)

  • 4

    aanbevelingen zijn overgenomen door autoriteiten (doel 7)

  • 139.313

    mensen hebben toegang gekregen tot WASH faciliteiten (doel 70.525)

In India wordt er steeds meer gebruik gemaakt van diensten om veilige zwangerschappen te bewerkstelligen. Zo is bijvoorbeeld het aantal opgeleide verloskundigen verviervoudigd.

  • 2.307.605

    mensen zijn rechtstreeks bereikt met voorlichting over gezondheid (doel 1.055.454)

  • 12

    partner organisaties hebben een beleidsbeïnvloedingsplan opgesteld (doel 14)

  • 9.831.782

    mensen hebben gebruik gemaakt van de faciliteiten die zorgen voor een veilige en bewuste zwangerschap (doel 660.659)

Inkomsten en uitgaven

Inkomsten 2015

Graph
  • Subsidies van overheden
    15.958.000
  • Investeringen
    46.000
  • Overige inkomsten
    21.000
  • Eigen fondsenwerving
    2.646.000
  • Acties van derden, zoals de Nationale Postcode Loterij
    1.748.000

Uitgaven 2015

Graph

Van elke euro gaat


  • 92 cent naar onze doelstelling: een gezonde basis voor iedereen.
  • 4 cent naar werving van nieuwe fondsen.
  • 4 cent naar algemene organisatiekosten.

Achterban en partners

  • 16.225

    donateurs
  • 15

    bedrijven
     
  • 38

    vermogensfondsen
  • 5

    institutionele fondsen
    & overheden
  • 59

    medewerkers
  • 18

    vrijwilligers
  • 90

    partner
    organisaties
  • 10

    allianties en
    consortia

Partners


  • Dopper

    Dopper

    Onze partner Dopper levert een grote bijdrage aan onze water en hygiëne projecten in Nepal.

    Feliciteer Dopper
  • Nationale Postcode Loterij

    Nederlandse Postcode Loterij

    Met de steun van de Nederlandse Postcode Loterij werd dit jaar het programma '1 Week Extra' gelanceerd. De resultaten overtroffen alle verwachtingen.

    Feliciteer Postcode Loterij
  • TNO

    TNO

    Samen met onze Nederlandse onderzoekspartner TNO en partners uit Bangladesh hebben we dit jaar een betaalbaar en volledig biologisch afbreekbaar maandverband ontwikkeld.

    Congratulate TNO

Campagnes en evenementen in Nederland

Evenement

90 jaar Simavi

Op 28 oktober heeft Simavi stilgestaan bij haar 90-jarig bestaan met het symposium en de tentoonstelling 'Voorkómen is beter'. Fotograaf Raymond Rutting legde tijdens zijn rondreis door Ghana de noodzaak en impact van het werk van Simavi vast. In het bijzijn van beschermvrouwe prinses Beatrix werd de fototentoonstelling geopend.

Lees meer over dit evenement »

Sponsorloop

Wandelen voor Water 2015

Voor onze jaarlijkse Wandelen voor Water sponsorloop liepen dit jaar 13.600 leerlingen van 164 scholen 6 kilometer met ieder 6 liter water in hun rugzak. Samen hebben zij 290.000 euro opgehaald. Een fantastisch bedrag voor schoon drinkwater, toiletten en voorzieningen om handen te wassen in Afrika!

Lees meer over deze sponsorloop »

Campagne

I love my toilet

Tijdens de Wereld Toiletdag werd de 'I love my toilet' campagne gelanceerd om aandacht te vragen voor het gebrek aan schone toiletten en de gevolgen hiervan: op dit moment leven 2,5 miljard mensen zonder toegang tot een schoon toilet. Met deze campagne hebben we online meer dan 700.000 mensen bereikt.

meer over deze campagne »

Wij danken alle mensen en organisaties die hebben bijgedragen aan onze missie.

Ik heb een vraag
over de resultaten

Stel je vraag 023 531 80 55

Ik ben trots op de
resultaten van Simavi

Tweet