Veelgestelde vragen.
We hebben de meest gestelde en voorkomende vragen voor je op een rij gezet.
Oftewel, wil jij meer informatie over onze financiële huishouding, veelgebruikte afkortingen, certificeringen en praktische informatie over Simavi?
Kijk snel verder voor meer informatie over:
Of bekijk alle vragen hieronder.
Niet gevonden wat je zocht?
Bekijk onze contact- en supportmogelijkheden of bereik ons op +31 (0)88 313 1500 tijdens kantooruren, of mail naar info@simavi.nl. We helpen je graag verder!
Over Stichting Simavi
Waar werkt Simavi?
Simavi werkt aan de verbetering van het dagelijks leven van vrouwen en meisjes in 10 Afrikaanse en Aziatische landen.
Afrika:
- Ethiopië
- Ghana
- Kenia
- Malawi
- Tanzania
- Oeganda
Azië:
- Bangladesh
- India
- Indonesië
- Nepal
Hoe is Simavi ontstaan?
Simavi is opgericht in 1925 door twee Nederlandse artsen: J. van der Spek en H. Bervoets. Het doel was om hervormde zendingsartsen in het toenmalige Midden-Java in Nederlands-Indië te voorzien van medicijnen, instrumenten en apparatuur.
Wat is de aanpak van Simavi?
Wij stellen vrouwen centraal in ons werk, baseren ons op mensenrechten en bouwen aan een blijvende verandering. Bij al onze projecten zorgen we ervoor dat niemand wordt uitgesloten. Ook mannen en jongens zijn dus onderdeel van onze aanpak, maar de prioriteiten van vrouwen staan in het middelpunt van alles wat we doen.
Helpt de aanpak van Simavi?
Wij drukken ons niet uit in aantallen toiletten (want die kunnen ook een keer kapot), maar meten wat onze impact is: de blijvende verandering in het leven van meisjes en vrouwen.
De enige manier om te zorgen voor blijvende verandering, is door duurzaam te investeren in gezondheid. Daarom leggen Simavi’s projecten de nadruk op twee cruciale onderwerpen om welzijn en gezondheid voor alle vrouwen en meisjes te bereiken. Ten eerste water, sanitair en hygiëne en ten tweede seksuele en reproductieve gezondheid en rechten.
Werkt Simavi samen met andere organisaties?
Ja, samen met onze partners in Nederland, internationaal en in de landen waar we werkzaam zijn, werken we aan een gezonde toekomst voor vrouwen en meisjes in Afrika en Azië.
Dit doen we samen met onze (inter)nationale partners: bedrijven, overheden en instanties, fondsen, scholen, partners in de landen waar we werkzaam zijn - zij kennen de situatie daar als geen ander - en de meisjes en vrouwen zelf.
Praktische info
Welke certificeringen en keurmerken heeft Simavi?
Simavi heeft de volgende keurmerken en certificeringen:
- CBF keurmerk: Simavi is een Erkend Goed Doel, zo voldoen we aan de strenge kwaliteitseisen van het CBF, toezichthouder goede doelen.
- ANBI status: een Algemeen Nut Beogende Instelling, wat betekent dat we voor 90% of meer een algemeen belang dienen. Ook onze zusterstichtingen ZIEN en NFICH zijn aangemerkt als ANBI.
- ISO certificering: een certificaat die aangeeft dat een bedrijf een kwaliteitsmanagementsysteem beheert.
Hoe verwerkt Simavi mijn gegevens?
Zodra wij jouw gegevens opslaan zijn wij ‘verwerker’ van jouw gegevens. Simavi is daarmee verantwoordelijk voor de verwerking van jouw persoonsgegevens. Wij vinden een zorgvuldige omgang met deze gegevens erg belangrijk. Lees meer hierover in onze privacy- en cookiesverklaring.
Waar vind ik de jaarverslagen van Simavi?
Het meest recente jaarverslag is hier te vinden. Ieder jaar verschijnt in mei het nieuwste jaarverslag.
Van welke bronnen ontvangt Simavi haar inkomsten?
Simavi ontvangt via verschillende wegen geld. Zo zijn er baten uit eigen fondsenwerving, baten uit acties door particulieren en bedrijven en ontvangt Simavi subsidies van overheden.
Waarop zijn de salarissen van de medewerkers op gebaseerd?
Simavi heeft een geformaliseerde salarisregeling. De functies van de medewerkers zijn, op basis van functiezwaarte, ingedeeld in functiegroepen. Deze functiegroepen zijn gekoppeld aan salarisschalen. De functiegroepen zijn tot stand gekomen middels een objectieve meetmethode door een onafhankelijk bureau (Human Capital Group). Uit onderzoek is gebleken dat het salarisniveau van onze medewerkers rond het gemiddelde van de sector liggen en marktconform zijn.
Wat verdient de directeur van Simavi?
In 2022 is het jaarsalaris van Simavi’s algemeen directeur € 95.000 per jaar (bruto, incl. vakantiegeld).
Doneren aan Simavi
Hoe kan ik Simavi steunen?
Steunen kan op verschillende manieren: uiteraard door te doneren, maar jij kunt ook het verschil maken door je in te zetten als vrijwilliger, partner, spreekbuis, of door je aan te melden voor een van onze acties.
Bekijk wat jij kan doen op: simavi.nl/doemee
Komt mijn donatie goed terecht?
Van elke euro die we ontvangen, gaat 85% naar ons werk voor meisjes en vrouwen. De rest gaat naar marketing & fondsenwerving en naar algemene organisatiekosten. Onze financiën zijn openbaar en in te zien in ons jaarverslag.
Kan ik mijn donatie aanpassen?
Ja, je kan je donatie aanpassen, stopzetten of de frequentie aanpassen. Bekijk de contact- en supportmogelijkheden.
Hoe werkt doneren met belastingvoordeel (periodiek schenken)?
Als je jouw donatie aan Simavi voor minimaal vijf jaar vastlegt in een periodieke schenkingsovereenkomst dan kun je je donatie aftrekken van de belasting. Je ontvangt dan een deel van je donatie terug van de Belastingdienst. Je kan dit regelen via een formulier, online of per post. Bekijk de mogelijkheden.
Kan ik Simavi in mijn testament zetten en biedt Simavi daar hulp bij?
Het is mogelijk om (een deel van) je nalatenschap te doneren aan Simavi. We bieden je persoonlijk advies en helpen je graag verder. Bekijk de mogelijkheden.
Staat je vraag er niet tussen? Neem contact op met ons support team, we helpen je graag verder.
+31 (0)88 313 1500